Dessert

Jag har lovat en kär väninna att jag ska dela med mig av det receptet jag brukar använda när jag gör chokladbollar med dadlar. Så här kommer de, små goa bollar som är perfekta att ha till kaffe eller varför inte som mellanmål. 

Du behöver:
12-15 färska dadlar
2 dl valnötter
1,5 dl mandlar
1-2 msk kallt kaffe
1-2 tsk vaniljpulver
Kokosolja (jag brukar använda Kung Markatas)
Kakao (till ex. Kung Markatas)
Kokosflingor

Du ska:
Mala nötterna i matberedaren till önskad storlek. Blanda samman alla ingridienserna förutom kokosflingorna. Låt stå i kylen i ca 20 minuter. Rulla sedan bollarna i kokosflingor. 
Njut!

Det finns många varianter av rawfood bollar på nätet. Jag har provat göra många olika och tycker om dem flesta. Jag brukar använda sånt som jag har hemma. Iställer för valnötter har jag ibland tagit pecannötter. Istället för nötter kan man ta ta havre. Istället för dadlar kan man ta lönnsyrap eller agavesyrap osv. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0